II Szczep ZHP

PIŁA

Forum II Szczep ZHP Strona Główna -> METODYKA HARCERSKA -> Propozycje Programowe
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Propozycje Programowe
PostWysłany: Śro 11:16, 04 Cze 2008
Lechu
Administrator

 
Dołączył: 18 Maj 2008
Posty: 186
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5





[link widoczny dla zalogowanych]

PPRROOPPOOZZYYCCJJAA PPRROOGGRRAAMMOOWWAA DDLLAA DDRRUUŻŻYYNN
Propozycja programowa jest skierowana do wszystkich gromad i drużyn naszej chorą-gwi. Realizują one zadania dotyczące patrona naszej chorągwi – Powstańców Wielkopol-skich z lat 1918-1919. Zadania pogrupowane są w trzech wątkach:
 „Moja Wielkopolska” – rozwój wiedzy na temat Wielkopolski
 „Najdłuższa Wojna Nowoczesnej Europy” – poszerzenie wiedzy o walce Polaków o tożsamość pod zaborem pruskim.
 „Młodzież w Powstaniu” – poszerzenie wiedzy na temat udziału młodzieży w Powsta-niu Wielkopolskim.

ZASADY
1. Drużyny realizują zadania dopasowane do wieku harcerzy. Wybór zadań oraz ocenę realizacji dokonują Rady Drużyn.
2. Po dokonaniu wyboru zadań lub opracowaniu własnych, drużyny powinny przesłać in-formację do Komendy Chorągwi (wg wzoru znajdującego się na stronie [link widoczny dla zalogowanych]). Przyjmujemy wyłącznie listy wysłane drogą elektro-niczną na adres: [link widoczny dla zalogowanych] z tytułem „Czas Bohaterów”.
 Wszystkie drużyny biorące udział w programie zostaną umieszczone na stronie [link widoczny dla zalogowanych] W ten sposób uzyskacie potwierdzenie wysłanego przez Was meldunku.
 Drużyny, które przyślą zgłoszenie, będą bezpośrednio na podane przez siebie ad-resy mailowe otrzymywać dalsze materiały dotyczące propozycji programowej.
3. Realizacja zadań zostanie oceniona na podstawie meldunków i materiałów przesła-nych przez drużyny po wykonaniu zadania. Meldunki należy przesłać do 25 listopada 2008. Materiały opracowane w trakcie realizacji zadań zostaną po Zlocie przekazane do Komisji Historycznej Chorągwi Wielkopolskiej oraz w miarę możliwości umieszczo-ne na stronach internetowych.
4. Drużyny najlepiej realizujące zadania propozycji programowej zostaną wyróżnione. Przy ocenie zostaną wzięte pod uwagę:
 liczba zrealizowanych zadań;
 stopień trudności;
 pomysłowość i własna inicjatywa.
5. Podsumowanie realizacji zadań Czasu Bohaterów nastąpi na Zlocie Chorągwi.
 Wszystkie drużyny uczestniczące w propozycji otrzymają pamiątkowe dyplomy.
 Najlepsze drużyny otrzymają nagrody rzeczowe.
 Zostaną wręczone odznaki chorągwiane „Harcerska Służba Wielkopolsce” (zdoby-te przez harcerzy w trakcie realizacji zadań Czasu Bohaterów).
 Zuchy i harcerze, którzy zdobyli sprawności: Wielkopolanin, Mały Powstaniec Wielkopolski, Powstaniec Wielkopolski otrzymają odpowiednie plakietki.
6. Wszyscy drużynowi drużyn, które wezmą udział w realizacji zadań propozycji progra-mowej otrzymają pamiątkowe „ekumeniczne” lilijki.
ZADANIA – INFORMACJA OGÓLNA „Moja Wielkopolska” – rozwój wiedzy na temat Wielkopolski.
• Harcerze, harcerze starsi i wędrownicy realizują to zadanie w postaci zdobywania odznaki chorągwianej;
• Zuchy realizują zadanie przez zdobywanie sprawności „Wielkopolanin-Wielkopolanka”.
„Najdłuższa Wojna Nowoczesnej Europy” – poszerzenie wiedzy o walce Polaków o niepodległość pod zaborem pruskim.
• Zadania realizują drużyny harcerskie, starszoharcerskie i wędrownicze.
• Harcerze zapoznają się z postaciami wybitnych Wielkopolan XIX wieku oraz pozna-ją najważniejsze wydarzenia historii Wielkopolski XIX wieku związane z miejscowo-ścią, w której funkcjonuje drużyna.
„Młodzież w Powstaniu”:
• stworzenie stron internetowych (w Wikipedii) poświęconych udziałowi skautów z różnych miast/drużyn w powstaniu i przybliżających sylwetki konkretnych skautów - uczestników powstania;
• konkurs na najlepszy reportaż fotograficzny, amatorski filmik, krótki komiks o skau-tach i młodzieży w Powstaniu Wielkopolskim;
• zuchy realizują sprawność „Mały Powstaniec Wielkopolski”;
• harcerze i harcerze starsi zdobywają sprawności „Powstaniec Wielkopolski”;
• wędrownicy zdobywają znak służby pamięci.
Zadanie dodatkowe-przedzlotowe: Zadaniem przedzlotowym dla drużyn jest przygoto-wanie lasek skautowych dla każdego harcerza z drużyny.

ZADANIA DLA ZUCHÓW „Moja Wielkopolska” W ramach zdobywania wiedzy na temat naszego regionu Wielkopolski gromady zdo-bywają sprawność „Wielkopolanin-Wielkopolanka”.
SPRAWNOŚĆ „WIELKOPOLANIN – WIELKOPOLANKA”
1. Bawiliśmy się w gród Mieszka. Inscenizowaliśmy legendy i opowiadania wielkopolskie.
2. Umiemy powiedzieć z czego znane są niektóre miejscowości w Wielkopolsce (np. Poznań, Konin, Gniezno, Kalisz, Leszno). Znamy zabytki tego regionu. Urządziliśmy turniej wiedzy o tych miastach.
3. Znamy przykłady walk o polskość tego regionu (np. wóz Drzymały, strajk dzieci wrzesińskich, powstanie wielkopolskie) oraz przykłady bohaterskich walk z okresu II wojny światowej.
4. Wykonaliśmy mapę miejsc pamięci, pomników przyrody, zabytków historycznych lub ciekawo-stek naszego regionu.
5. Odwiedziliśmy miejsca „naj” w naszym regionie (np. najstarsze budowle, najwyższa góra, itp.)
6. Byliśmy w muzeum naszego regionu lub naszej miejscowości.
7. Poznaliśmy kilka wyrażeń gwarowych Wielkopolski.
8. Zbieraliśmy pocztówki oraz różne pamiątki z regionu wielkopolski (np. naczynia gliniane, wyci-nanki) i urządziliśmy z nich wystawę.
9. Umiemy wykonać na wzór ludowy malowankę lub wycinankę wielkopolską.
10. Umiemy opowiedzieć jak wygląda ludowy strój Wielkopolski i wykonać jego dowolny element.
„Młodzież w Powstaniu”: Zdobywanie sprawności „Mały Powstaniec Wielkopolski" służy wychowaniu patriotycznemu, kształtowaniu gotowości do poświęceń, wyrabia odwagę, posłuszeństwo i karność. Podczas zdo-bywania sprawności ważny jest kontakt z historykiem lub członkiem rodziny powstańca, jak rów-nież zetknięcie się z pamiątkami po powstańcach.
SPRAWNOŚĆ „MAŁY POWSTANIEC WIELKOPOLSKI”
1. Wiemy kiedy wybuchło i jak długo trwało Powstanie Wielkopolskie.
2. Wiemy kim byli i o co walczyli powstańcy oraz na jakich działali frontach.
3. Wiemy jaką rolę odegrała nasza miejscowość w Powstaniu Wielkopolskim.
4. Znamy z książek, opowiadań i filmów wydarzenia z życia i walk powstańców.
7
5. Spotkaliśmy się z powstańcem lub jego rodziną, zwiedziliśmy izbę pamięci lub muzeum woj-skowe.
6. Wykonaliśmy trefle i rozetki powstańcze.
7. Wykonaliśmy mapę lub makietę działań powstańczych.
8. Wykonaliśmy mapę miejsc pamięci naszego regionu.
9. Bawiliśmy się w oddział powstańczy (tropienie, przenoszenie rannych, opatrywanie, pełnienie warty, podchody).
10. Urządziliśmy konkurs plastyczny oraz wystawę na temat: „Ku wolności - Powstanie Wielkopol-skie".
11. Nauczyliśmy się pieśni powstańczych.
12. Wzięliśmy udział w obchodach ku pamięci powstańców wielkopolskich.
UWAGI: Sprawność „Mały Powstaniec Wielkopolski" przeznaczona jest dla zuchów starszych, a ze względu na wprowadzenie elementów musztry, dla zuchów zdobywających III gwiazdkę (a więc dla tych, którzy wkrótce przejdą do drużyn harcerskich). Przystępując do realizacji sprawności, drużynowy powinien poszerzyć swoją wiedzę o Powstaniu Wielkopolskim. Chociaż Powstanie Wielkopolskie rozegrało się w miesiącach zimowych, sprawność realizować można późną jesienią. Wprawdzie sprawność jest przeznaczona w szczególności dla chłopców, to mogą też w jej zdobywaniu brać udział dziewczęta (szycie rozetek, opatrywanie rannych itp.). ZADANIA DLA HARCERZY „Moja Wielkopolska” W ramach poszerzania wiedzy o Wielkopolsce harcerze realizują zadania odznaki chorągwianej "Harcerska Służba Wielkopolsce"
(pełen regulamin odznaki na stronie [link widoczny dla zalogowanych] lub w materiałach pomocniczych) Wielkopolska – kolebką państwowości polskiej
1. Poznał historię początków państwowości polskiej poprzez uczestnictwo w wyprawie/wycieczce Szlakiem Piastowskim (odwiedził co najmniej Ostrów Lednicki, Gniezno i Poznań).
2. Wykazał się znajomością swojej miejscowości. Potrafi być przewodnikiem po najbliższej okoli-cy swojego miejsca zamieszkania.
Powstańcy Wielkopolscy 1918/1919 – bohater chorągwi
3. Wykazał się znajomością przyczyn, przebiegu i skutków Powstania Wielkopolskiego 1918/1919. Wie jaki był w nim udział harcerzy/skautów.
4. Zna symbolikę rozetki z lilijką – „Symbolu Chorągwi Wielkopolskiej ZHP”.
5. Wykona zadanie związane z jednym z miejsc pamięci poświęconych Powstaniu Wielkopol-skiemu.
Tradycje harcerskie w Wielkopolsce
6. Wykazał się wiedzą o początkach harcerstwa w Wielkopolsce i w swoim hufcu.
7. Potrafi zaśpiewać pieśń Chorągwi Wielkopolskiej ZHP „Już lipa roztula”.
8. Wykazał się wiedzą o historii swojej drużyny/szczepu/środowiska harcerskiego.
Aktywność w środowisku działania
9. Wykazał się wiedzą o swojej gminie i powiecie (zasięg, siedziba, władze).
10. Wraz z drużyną/zastępem uczestniczył w realizacji zadań harcerskiej służby na rzecz swojego środowiska zamieszkania.
8
„Najdłuższa Wojna Nowoczesnej Europy” W ramach zdobywania wiedzy o walce Polaków o niepodległość pod zaborem pruskim harcerze realizują dwa zadania. Poznanie postaci wybitnych Wielkopolan XIX wieku.
• Wybierzcie ciekawe postaci XIX wiecznej Wielkopolski – Polaków, którzy przez pra-cę organiczną przeciwstawiali się zaborcom i umacniali polskość, siłę gospodarczą, oświatę i kulturę.
• Poznajcie fakty z życia wybranych przez was bohaterów.
• Przedstawcie ciekawą historię związaną z waszymi bohaterami w dowolnej formie innym harcerzom lub społeczności lokalnej.
Poznanie wydarzeń historii Wielkopolski XIX wieku związanych z miejscowością w której funkcjonuje drużyna.
• Poznajcie historie swojej miejscowości w XIX wieku.
• Odnajdźcie ciekawe miejsce związane z tą historią.
• Odwiedźcie to miejsce z całą drużyną, znajdźcie osobę, która wam opowie o tym miejscu (przewodnik po miejscowości, nauczyciel historii, …). Udokumentujcie swo-ją wizytę serią zdjęć.
„Młodzież w Powstaniu” Zdobądźcie sprawność „Skaut Wielkopolski” **. SKAUT WIELKOPOLSKI * *
1. Zna datę rozpoczęcia i zakończenia Powstania Wielkopolskiego.
2. Wie kim byli: I. J. Paderewski, gen. Dowbór-Musnicki, mjr Taczak.
3. Przygotował pracę plastyczną na temat Powstania Wielkopolskiego- forma dowolna.
4. Odwiedził muzeum lub miejsce pamięci (pomnik, kwatera powstańcza na cmentarzu, miejsce walk) związane z Powstaniem Wielkopolskim.
5. Dobrze zna musztrę harcerską.
6. Wykonał samodzielnie Laskę Skautową, zna jej historie.
9
ZADANIA DLA HARCERZY STARSZYCH „Moja Wielkopolska” W poszukiwaniu wiedzy o swoim regionie harcerze starsi zdobywają odznakę chorągwianą "Harcerska Służba Wielkopolsce".
(pełen regulamin odznaki na stronie [link widoczny dla zalogowanych] lub w materiałach pomocniczych)
Wielkopolska – kolebką państwowości polskiej
1. Poznał historię początków państwowości polskiej poprzez uczestnictwo w wyprawie/wycieczce Szlakiem Piastowskim (odwiedził co najmniej Ostrów Lednicki, Gniezno i Poznań).
2. Wykazał się znajomością swojej miejscowości. Potrafi być przewodnikiem po najbliższej okoli-cy swojego miejsca zamieszkania.
Powstańcy Wielkopolscy 1918/1919 – bohater chorągwi
3. Wykazał się znajomością przyczyn, przebiegu i skutków Powstania Wielkopolskiego 1918/1919. Wie, jaki był w nim udział harcerzy/skautów.
4. Zna symbolikę rozetki z lilijką – „Symbolu Chorągwi Wielkopolskiej ZHP”.
5. Wykona zadanie związane z jednym z miejsc pamięci poświęconych Powstaniu Wielkopol-skiemu.
Tradycje harcerskie w Wielkopolsce
6. Wykazał się wiedzą o początkach harcerstwa w Wielkopolsce i w swoim hufcu.
7. Potrafi zaśpiewać pieśń Chorągwi Wielkopolskiej ZHP „Już lipa roztula”.
8. Wykazał się wiedzą o historii swojej drużyny/szczepu/środowiska harcerskiego.
Aktywność w środowisku działania
9. Wykazał się wiedzą o swojej gminie i powiecie (zasięg, siedziba, władze).
10. Wraz z drużyną/zastępem uczestniczył w realizacji zadań harcerskiej służby na rzecz swojego środowiska zamieszkania.
„Najdłuższa Wojna Nowoczesnej Europy” W ramach zdobywania wiedzy o walce Polaków o niepodległość pod zaborem pruskim harcerze starsi realizują dwa zadania. Poznanie postaci wybitnych Wielkopolan XIX wieku.
• Wybierzcie ciekawe postaci XIX wiecznej Wielkopolski – Polaków, związanych z waszą miejscowością lub regionem, którzy przez pracę organiczną przeciwstawiali się zaborcom i umacniali polskość, siłę gospodarczą, oświatę, kulturę.
• Poznajcie fakty z życia wybranych przez was bohaterów.
• Przedstawcie ciekawą historię związaną z waszymi bohaterami w dowolnej formie innym harcerzom lub społeczności lokalnej.
Poznanie wydarzeń historii Wielkopolski XIX wieku związanych z miejscowością, w której funkcjonuje drużyna.
• Poznajcie historie swojej miejscowości w XIX wieku.
• Odnajdźcie ciekawe miejsce związane z tą historią.
• Stwórzcie reportaż fotograficzny lub stronę internetową na temat tego obiektu. Udostępnij-cie wyniki swoich poszukiwań innym osobom.
„Młodzież w Powstaniu”
• Poszukajcie wiadomości na temat udziału skautów w Powstaniu Wielkopolskim (w miarę możliwości z waszej miejscowości).
• Spróbujcie odtworzyć wydarzenia z okresu Powstania Wielkopolskiego. Nakręćcie amator-ski filmik lub stwórzcie fotokomiks na ten temat.
• Zdobądźcie sprawność „Skaut Wielkopolski”***.
SKAUT WIELKOPOLSKI * * *
1. Zna przyczyny, przebieg oraz skutki Powstania Wielkopolskiego.
2. Zapoznał się z rodzajami umundurowania Powstańców Wielkopolskich, Wojsk Wielko-polskich oraz skautów Wielkopolskich.
3. Zna wkład Skautingu w Powstanie Wielkopolskie – pomoże w organizacji zbiórki na ten temat.
4. Przygotował i przeprowadził Wraz z zastępem grę terenową związana z Powstaniem Wielkopolskim lub przedstawienie dotyczące wybranego fragmentu z historii Powstania Wielkopolskiego.
5. W wybrany przez siebie sposób rozpowszechni wiedzę o wybranej postaci związanej z Powstaniem Wielkopolskim (w miarę możliwości powinna być to postać związana z miejscowością zamieszkania).
6. Wykonał samodzielnie Laskę Skautową. Opanował podstawy musztry z Laską Skauto-wą.
7. Przez określony czas, wraz z zastępem będzie dbał o groby Powstańców Wielkopolskich (w przypadku braku takich grobów opieka nad innymi grobami żołnierskimi).
ZADANIA DLA WĘDROWNIKÓW „Moja Wielkopolska” Realizując służbę na rzecz Wielkopolski i poszerzając swoją wiedzę regionalna oraz o cho-rągwi wędrownicy zdobywają odznakę chorągwianą "Harcerska Służba Wielkopolsce". Wielkopolska – kolebką państwowości polskiej
1. Poznał historię początków państwowości polskiej poprzez uczestnictwo w wyprawie/wycieczce Szlakiem Piastowskim (odwiedził co najmniej Ostrów Lednicki, Gniezno i Poznań).
2. Wykazał się znajomością swojej miejscowości. Potrafi być przewodnikiem po najbliższej okoli-cy swojego miejsca zamieszkania.
Powstańcy Wielkopolscy 1918/1919 – bohater chorągwi
3. Wykazał się znajomością przyczyn, przebiegu i skutków Powstania Wielkopolskiego 1918/1919. Wie, jaki był w nim udział harcerzy/skautów.
4. Zna symbolikę rozetki z lilijką – „Symbolu Chorągwi Wielkopolskiej ZHP”.
5. Wykona zadanie związane z jednym z miejsc pamięci poświęconych Powstaniu Wielkopol-skiemu.
Tradycje harcerskie w Wielkopolsce
6. Wykazał się wiedzą o początkach harcerstwa w Wielkopolsce i w swoim hufcu.
7. Potrafi zaśpiewać pieśń Chorągwi Wielkopolskiej ZHP „Już lipa roztula”.
8. Wykazał się wiedzą o historii swojej drużyny/szczepu/środowiska harcerskiego.
Aktywność w środowisku działania
9. Wykazał się wiedzą o swojej gminie i powiecie (zasięg, siedziba, władze).
10. Wraz z drużyną/zastępem uczestniczył w realizacji zadań harcerskiej służby na rzecz swojego środowiska zamieszkania.
„Najdłuższa Wojna Nowoczesnej Europy” W ramach utrwalania pamięci o walce Polaków o niepodległość pod zaborem pruskim wędrownicy realizują ZNAK SŁUŻBY PAMIĘCI. Sięgnijcie do historii XIX wieku. Poszukajcie pamiątek tej prze-szłości na terenie miejscowości, w której mieszkacie. Odnajdźcie pamięć o wybitnych Polakach, który działali na terenie waszej miejscowości. Utrwalajcie pamięć o przeszłości wśród innych har-cerzy oraz w społeczności lokalnej. Pomóżcie młodszym od siebie harcerzom w realizacji zadań propozycji programowej Czas Bohaterów.” „ZNAK SŁUŻBY PAMIĘCI - Potrzebę rozumienia dziejów i wyciągania aktualnych wniosków do-strzegamy, obserwując wydarzenia współcześnie rozgrywające się na naszych oczach w Europie i na świecie. Pamięć „historyczna” jest niezbędna, aby się przygotować do pełnego i świadomego uczestnictwa w życiu społecznym. Musimy zachować pamięć o dziejach naszej rodziny, swojej LOKALNEJ SPOŁECZNOŚCI i całego narodu. Każde ludzkie pokolenie staje się dłużnikiem swo-ich przodków i właśnie przez tych, którzy wstąpili już w „czas przeszły” i stali się częścią historii – także dłużnikiem jej samej. „Z książki można powyrywać kartki, a groby zostają”. Na listopadowych cmentarzach też można uczyć się historii… O ileż łatwiej pojąć wówczas prawdę o „narodach, któ-re tracąc PAMIĘĆ – tracą ŻYCIE”. Taka oto jest idea tego znaku wędrowniczej służby – zachować pamięć!”
(Ogólne informacje na temat zdobywania znaków służb możecie znaleźć pod adresem: [link widoczny dla zalogowanych] lub w materiałach pomocniczych propozycji)
12
„Młodzież w Powstaniu” W Waszej pracy postarajcie się dotrzeć do wydarzeń sprzed 90 lat. Zbadajcie czym zajmowali się wtedy wielkopolscy skauci. Dotrzyjcie do śladów drużyn z tamtych czasów. Odwiedźcie biblioteki i Izby Pamięci szkół noszących imię Powstańców Wielkopolskich. Przeszukajcie materiały hufco-wych komisji historycznych. Wykonajcie wybrane przez was zadania. Filmy amatorskie o Powstaniu Nakręćcie filmy o tematyce Powstania Wielkopolskiego, np. o miejscach związanych z Powstaniem, rekonstrukcję z wykorzystaniem strojów lub przedstawienie. Innym sposo-bem wykonania tego zadania mogą być filmiki związane z realizacją propozycji programo-wej przez Waszą drużynę. Jeżeli nie macie kamery, stwórzcie fotoreportaże miejsc pamię-ci znajdujących się w Waszych miejscowościach lub ukazujące pracę drużyny podczas realizacji propozycji programowej. Komiks Narysujcie powstańcze komiksy. Mile widziana lekka dawka humoru. Możecie też stwo-rzyć fotokomiks - nie trzeba mieć zdolności plastycznych – wystarczy aparat fotograficzny i zespół osób chętnych do pracy. Historyczne graffiti Spopularyzujcie rozetę i inne symbole historyczne poprzez malowanie ich w miejscach uczęszczanych przez ludzi. Oczywiście zadanie to można wykonać jedynie za zgodą wła-ściciela terenu. Foto INO, Role-Playing Game Zorganizujcie foto INO lub grę historyczną (dla harcerzy starszych i harcerzy), na którym uczestnicy będą szukać miejsc związanych z Powstaniem wielkopolskim oraz pierwszymi latami XX wieku na podstawie archiwalnych i współczesnych zdjęć. Przeprowadźcie grę fabularną związaną z tematyką powstańczą dla uczniów szkoły, np. w ramach akcji nabo-rowej. „Trzeba tylko chcieć tam dojść, do tego miejsca ogniobrania” Przygotujcie ogniobranie powstańcze. Spróbujcie w ten sposób budować tradycję innego niż „apelowe” obchodzenia rocznic narodowych.
ZZLLOOTT CCHHOORRĄĄGGWWII Zlot chorągwi podsumuje realizację w drużynach propozycji programowej „Czas Bohaterów”. PIĄTEK – 5 grudnia 2008 r.
 przyjazd do Poznania, zakwaterowanie – podział na kompanie skautowe (17:00/20:00);
 wieczorem - kominki integracyjno-historyczne.
SOBOTA – 6 grudnia 2008 r.
 poranne apele w kompaniach - musztra z laskami;
 gry miejskie dla wszystkich grup wiekowych organizowane przez referaty (zucho-wy, harcerski, starszoharcerski, wędrowniczy, NS);
 dla instruktorów (kadra hufców) od rana otwarcie wystawy podsumowującej Czas Bohaterów (urząd wojewódzki), później konferencja na temat wychowania patrio-tycznego (do apelu) – nocleg dla instruktorów w szkołach lub w Kiekrzu;
 po południu obiad w miejscach noclegowych;
 zajęcia w miejscach noclegowych (zajęcia plastyczne, muzyczne, oglądanie fil-mów, zajęcia w Internecie - Wikipedia);
 przemarsz kompanii skautowych pod pomnik powstańców, wieczorny apel chorą-gwi, zakończenie propozycji "Czas Bohaterów", wprowadzenie nowego sztandaru;
 kolacja w miejscach noclegowych;
 zajęcia wieczorne w miejscach noclegowych (ciąg dalszy zajęć z popołudnia), ma-raton filmowy i świecznisko.
NIEDZIELA – 7 grudnia 2008 r.
 pożegnalne apele w kompaniach;
 msza harcerska w kościele Farnym;
 przemarsz ulicami miasta z laskami skautowymi do kina Apollo
 uroczyste zakończenie konferencji i podsumowanie zlotu w kinie Apollo – wystą-pienie historyczne, wręczenie nagród, film o powstaniu, mini-koncert Wartaków.
 zwiedzanie atrakcji Poznania – dla zuchów i harcerzy NS - tramwajada);
 wyjazd z Poznania od godz. 13:00.
KONFERENCJA INSTRUKTORSKA Konferencja odbędzie się 6 grudnia 2008 roku w Poznaniu. Celem konferencji będzie od-powiedź na pytanie jak dzisiaj w drużynach realizujemy program wychowawczy i jak wyko-rzystujemy do tego pracę z bohaterem drużyny, szczepu, hufca i chorągwi. W konferencji wezmą udział drużynowi oraz kadra programowa hufców. Oprócz wymiany doświadczeń będzie można zapoznać się z propozycjami pracy z bohaterem wypracowanymi w róż-nych środowiskach.
MMAATTEERRIIAAŁŁYY DDOO WWYYKKOORRZZYYSSTTAANNIIAA Poniżej przedstawiamy wykaz materiałów, z których można skorzystać realizując zadania propo-zycji programowej.
 „Czas Bohaterów. Materiały pomocnicze do propozycji programowej”, Poznań 2008
(do ściągnięcia ze strony internetowej Czasu Bohaterów od 12 czerwca 2008)
 Wskazówek i materiałów szukajcie na stronie internetowej propozycji:
[link widoczny dla zalogowanych] (strona rozpocznie funkcjonowanie od 9 czerwca)
 Strony internetowe:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
 Opracowania:
 Czubiński Antoni, Powstanie Wielkopolskie 1918-1919. Geneza – charakter – znaczenie, Poznań 1978.
 Czubiński A., Grot Z., Miśkiewicz B., Powstanie Wielkopolskie 1918-1919. Zarys dziejów, Warszawa 1978.
 Grot Zdzisław (red.), Powstanie wielkopolskie 1918-1919, Poznań 1968.
 Grot Z., Pawłowski I., Pirko M., Wielkopolska w walce o niepodległość 1918-1919. Wojsko-we i polityczne aspekty Powstania Wielkopolskiego, Warszawa 1968.
 Kosman Marceli, Powstanie Wielkopolskie, Poznań 1993.
 Kubiak Stanisław, Niemcy a Wielkopolska 1918-1919, Poznań 1969.
 Nowak Antoni, Skauci poznańscy w walce o polskość i niepodległość, Poznań 1994.
 Pajewski Janusz, Rozdział XXII. Powstanie Wielkopolskie, [w:] J. Pajewski, Odbudowa państwa polskiego 1914-1918, Warszawa 1985.
 Pietrzykowski Marian, Historia harcerstwa Wielkopolskiego, Tom 1: Lata 1912-1920, Po-znań 2004.


Ostatnio zmieniony przez Lechu dnia Śro 11:20, 04 Cze 2008, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Propozycje Programowe
Forum II Szczep ZHP Strona Główna -> METODYKA HARCERSKA
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin